Menu
Contact met Henri

Nieuws

KoKreatie: 't Zusje Restaurants

Voor een aantal grote klanten maken wij -in kokreatie- speciale gerechten. De receptuur ontwikkelen we dan samen met de klant, die bestelt per charge. Eén van deze klanten waar we mee samenwerken is 't Zusje restaurants: een succesformule uit het Zuiden die geheid heel Nederland gaat veroveren.
 
Vandaag zijn we te gast bij ’t Zusje. Eén van de zusjes welteverstaan. Inmiddels zijn er namelijk al negen. En dat die familie alleen maar groeit de komende tijd, dat staat vast. Dit jaar komen er weer vier zusjes bij.

Ondernemer Peter Smits weet namelijk wel van aanpakken, en het concept van ’t Zusje is een gat in de markt: een ‘all you can eat’ formule met kleine gerechtjes: Hollandse tapas. Overigens doet de term ‘all you can eat’ ernstig te kort. Peter licht toe: “Ik hou niet van die term. Een avond naar ’t Zusje is niet ‘volproppen en wegwezen’. Het is een avond genieten. Van elkaar en van wat je eet. Gasten die niet meer weten wat ze hebben besteld? Een goed teken, want dan hebben ze het gezellig. Hoewel sommige er een hele boekhouding van maken – en iedereen elkaar tips geeft welke gerechtjes er gekozen moeten worden. Mooi, die interactie. Daar hou ik van.”

Succesformule
Al weer meer dan tien jaar geleden is deze succesformule ontstaan. 
Peter vertelt: “Gasten vonden het altijd lastig om te kiezen in onze brasserie, er stond te veel lekkers op de kaart.” Peter dacht dit probleem om. De gerechten werden verkleind tot tapas. “En je hoefde niet meer te kiezen, je kon gewoon alles proeven voor één prijs.” Dat viel letterlijk én figuurlijk in de smaak. Het concept was geboren en het was direct een groot succes. Vier jaar later staan er voor ruim 40.000 personen reserveringen gepland. 
 
Doe wat je zegt
Peter heeft een gouden concept in handen - dat groeit tegen de crisis in. Omdat je veel waar voor je geld krijgt bij ‘t Zusje. Maar niet alleen dat verklaart het succes. Ook het centraal zetten van interactie met je gast én doen wat je zegt. “Ik heb er echt een hekel aan als ik iets niet nakom wat ik beloof”, aldus Peter. Zo ging er een avond echt álles mis wat er mis kon gaan.” De hele zaak at gratis die avond. “Liever zo, dan mensen laten betalen voor iets dat ze niet willen. Op deze manier draai je het om en heb je er een heleboel ambassadeurs voor je zaak bij”.
 
 
Constant
Toen Peter de tweede zaak opende, kwam het besef dat de kwaliteit hetzelfde moest zijn als bij het oorspronkelijke zusje in Uden. En constant. Met inmiddels negen keukens – en straks dertien -  een uitdaging. “Maar Henri kan dat beter dan wij zelf. Daarnaast kan ik rekenen:  door het vergroten van de inkoopschaal kan er meer verdiend worden.” 
 
Ideeën en inspiratie
In Rob van de Velde vond Peter een culinaire compagnon. Zo kon hij zich helemaal storten in de franchiseformule en de commerciële kant daarvan. Rob traint nu personeel en werkt continu aan inspiratie voor de nieuwe kaart. Hij spart daarvoor vaak met Hans de Kruijf, altijd boordevol nieuwe culinaire ideeën. Ze zijn nu al weer gerechten aan het bedenken voor het komende seizoen. Voor ’t Zusje maakt Henri deze tailor made. Rob: “Samen kunnen we, in KoKreatie, exact de receptuur samenstellen zoals wij dat voor onze gast willen, in een verpakking die werkt voor onze keuken”.
 
Risotto primavera met zalm in beurre blanc
Rob deelt een gerechtje -één van de succesnummers- uit de keuken van ’t Zusje met ons. Simpel op te schalen naar een volledige maaltijd, maar voor ‘t Zusje natuurlijk op tapa-formaat. 
 
Grill de zalm kort aan beide zijden. Naast de zalm gaat de risotto primavera. Tot slot serveer je de zalm met romige beurre blanc en een schijfje citroen. 
 

Plant-based: het concept
"Vegetarische en veganistische keukens krijgen in 2018 nog
meer voet aan de grond, en hoe! Planten zijn rock & roll!
Steeds meer consumenten beseffen dat het dagelijks eten van vlees en vis geen must is, en dat het laten staan van dierlijke producten in veel gevallen zelfs beter is voor de natuur en voor de gezondheid. De eerste topchefs betreden inmiddels het podium." Aldus Food Inspiration over de belangrijkste trends voor 2018. Henri introduceert het concept Plant-based. Met dit concept brengt Henri de mogelijkheid voor catering en restaurants om simpel op deze trend in te spelen.
Lees meer over het concept

Xmas specials bij Picnic
Geen zin om uren in de keuken te staan met Kerst? Liever tijd besteden aan je familie en vrienden? Pak je gemak!
Je combineert eenvoudig de vlees- of visgerechten met een culinair stamppotje of risotto. Kies zelf wat je lekker lijkt. Even mooi opmaken en klaar!
Lees verder

Henri & Foodintro
Er is een nieuw initiatief in Foodservice: FoodIntro Nederland. FoodIntro brengt een directe koppeling tussen de horeca en diverse fabrikanten. Op de app en de site vind je niet alleen veel promoties en acties speciaal voor jou. Je vindt er ook veel inspiratie, bijv. in de vorm van recepten. Dus ben je werkzaam in de horeca, meld je dan snel aan! Dan kan je meteen een gratis bak Henri erwtensoep aanvragen - die je met je hele keukenteam kunt proeven!
Lees verder

Red de pukkelpompoen!
Picnic supermarkt, W&R Etiketten, Vincap en Henri steunen de actie ‘Red de Pukkelpompoen’ van De Streekboer. Gezamenlijk is –tegen kostprijs- deze fantastische soep van de lelijke pompoenen gemaakt. Die jij nu kan kopen via de app van Picnic! Dus als je dat doet, dan mede bedankt namens de familie Luring. En natuurlijk heb je ook nog eens bijgedragen aan de strijd tegen de voedselverspilling!
Lees verder

Nieuw! Thaise linzensoep
Een mild-pittige, vegetarische soep op basis van rode (biologische) linzen en kokosmelk. Heerlijk kruidig en fris dankzij gember, limoenblad en citroengras. Met een garnituur van o.a. bloemkool, paprika en een vleugje ananas. Deze soep is niet alleen hip en lekker, maar ook nog eens heel gezond en voedzaam. De soep zit namelijk boordevol eiwit, nodig voor de opbouw van je spieren!
 
Ik wil deze soep gratis proberen>