Nieuws
KoKreatie: 't Zusje Restaurants
Voor een aantal grote klanten maken wij -in kokreatie- speciale gerechten. De receptuur ontwikkelen we dan samen met de klant, die bestelt per charge. Eén van deze klanten waar we mee samenwerken is 't Zusje restaurants: een succesformule uit het Zuiden die geheid heel Nederland gaat veroveren.
Vandaag zijn we te gast bij ’t Zusje. Eén van de zusjes welteverstaan. Inmiddels zijn er namelijk al negen. En dat die familie alleen maar groeit de komende tijd, dat staat vast. Dit jaar komen er weer vier zusjes bij.
Ondernemer Peter Smits weet namelijk wel van aanpakken, en het concept van ’t Zusje is een gat in de markt: een ‘all you can eat’ formule met kleine gerechtjes: Hollandse tapas. Overigens doet de term ‘all you can eat’ ernstig te kort. Peter licht toe: “Ik hou niet van die term. Een avond naar ’t Zusje is niet ‘volproppen en wegwezen’. Het is een avond genieten. Van elkaar en van wat je eet. Gasten die niet meer weten wat ze hebben besteld? Een goed teken, want dan hebben ze het gezellig. Hoewel sommige er een hele boekhouding van maken – en iedereen elkaar tips geeft welke gerechtjes er gekozen moeten worden. Mooi, die interactie. Daar hou ik van.”
Ondernemer Peter Smits weet namelijk wel van aanpakken, en het concept van ’t Zusje is een gat in de markt: een ‘all you can eat’ formule met kleine gerechtjes: Hollandse tapas. Overigens doet de term ‘all you can eat’ ernstig te kort. Peter licht toe: “Ik hou niet van die term. Een avond naar ’t Zusje is niet ‘volproppen en wegwezen’. Het is een avond genieten. Van elkaar en van wat je eet. Gasten die niet meer weten wat ze hebben besteld? Een goed teken, want dan hebben ze het gezellig. Hoewel sommige er een hele boekhouding van maken – en iedereen elkaar tips geeft welke gerechtjes er gekozen moeten worden. Mooi, die interactie. Daar hou ik van.”
Succesformule
Al weer meer dan tien jaar geleden is deze succesformule ontstaan.
Peter vertelt: “Gasten vonden het altijd lastig om te kiezen in onze brasserie, er stond te veel lekkers op de kaart.” Peter dacht dit probleem om. De gerechten werden verkleind tot tapas. “En je hoefde niet meer te kiezen, je kon gewoon alles proeven voor één prijs.” Dat viel letterlijk én figuurlijk in de smaak. Het concept was geboren en het was direct een groot succes. Vier jaar later staan er voor ruim 40.000 personen reserveringen gepland.
Doe wat je zegt
Peter heeft een gouden concept in handen - dat groeit tegen de crisis in. Omdat je veel waar voor je geld krijgt bij ‘t Zusje. Maar niet alleen dat verklaart het succes. Ook het centraal zetten van interactie met je gast én doen wat je zegt. “Ik heb er echt een hekel aan als ik iets niet nakom wat ik beloof”, aldus Peter. Zo ging er een avond echt álles mis wat er mis kon gaan.” De hele zaak at gratis die avond. “Liever zo, dan mensen laten betalen voor iets dat ze niet willen. Op deze manier draai je het om en heb je er een heleboel ambassadeurs voor je zaak bij”.
Constant
Toen Peter de tweede zaak opende, kwam het besef dat de kwaliteit hetzelfde moest zijn als bij het oorspronkelijke zusje in Uden. En constant. Met inmiddels negen keukens – en straks dertien - een uitdaging. “Maar Henri kan dat beter dan wij zelf. Daarnaast kan ik rekenen: door het vergroten van de inkoopschaal kan er meer verdiend worden.”
Ideeën en inspiratie
In Rob van de Velde vond Peter een culinaire compagnon. Zo kon hij zich helemaal storten in de franchiseformule en de commerciële kant daarvan. Rob traint nu personeel en werkt continu aan inspiratie voor de nieuwe kaart. Hij spart daarvoor vaak met Hans de Kruijf, altijd boordevol nieuwe culinaire ideeën. Ze zijn nu al weer gerechten aan het bedenken voor het komende seizoen. Voor ’t Zusje maakt Henri deze tailor made. Rob: “Samen kunnen we, in KoKreatie, exact de receptuur samenstellen zoals wij dat voor onze gast willen, in een verpakking die werkt voor onze keuken”.
Risotto primavera met zalm in beurre blanc
Rob deelt een gerechtje -één van de succesnummers- uit de keuken van ’t Zusje met ons. Simpel op te schalen naar een volledige maaltijd, maar voor ‘t Zusje natuurlijk op tapa-formaat.
Grill de zalm kort aan beide zijden. Naast de zalm gaat de risotto primavera. Tot slot serveer je de zalm met romige beurre blanc en een schijfje citroen.
Nieuw: biologische Quinoa
We gaan een aantal prachtige nieuwe gerechten introduceren. Om te beginnen twee verschillende biologische quinoa’s. Quinoa is niet alleen helemaal van nu en hip - het is ook nog eens erg gezond.
Lees verder Nieuw recept voor puree en stamppot
We hebben besloten de receptuur van onze aardappelpuree aan te passen. Deze krijgt dankzij een andere bereidingstechniek nu een mooiere structuur met stukjes aardappel. Daarnaast is de puree nu ook heel goed koud portioneerbaar - een grote wens van onze institutionele klanten.
Henri wint!
Henri wint de Shops out of home Award in de categorie Convenience! Supertrots zijn we! De prijs staat symbool voor de grote waardering die onze partners hebben voor de onderlinge relatie met hen. Gekeken werd onder ander naar omzetbijdrage, rendement, meedenken en promotionele ondersteuning.
Lees het artikel Allergenen in Foodservice
U heeft er vast van gehoord. Vanaf 13 december 2014 moet u beschikken over allergeneninformatie, en deze kunnen geven aan uw gasten. Wat wordt er straks van u verwacht? We zetten het voor u op een rijtje.
Demi glace Michelin style
Het laatste gerecht waar sterrenchef Gianfranco Chiarini mee aan de slag is gegaan, is de demi glace. Een prachtige basis voor diverse sauzen en jus. Hij koos ervoor om het product geconcentreerd te laten zien, en daarnaast de tot jus verdunde variant te gebruiken.
Lees verder