Nieuws
KoKreatie: 't Zusje Restaurants
Voor een aantal grote klanten maken wij -in kokreatie- speciale gerechten. De receptuur ontwikkelen we dan samen met de klant, die bestelt per charge. Eén van deze klanten waar we mee samenwerken is 't Zusje restaurants: een succesformule uit het Zuiden die geheid heel Nederland gaat veroveren.
Vandaag zijn we te gast bij ’t Zusje. Eén van de zusjes welteverstaan. Inmiddels zijn er namelijk al negen. En dat die familie alleen maar groeit de komende tijd, dat staat vast. Dit jaar komen er weer vier zusjes bij.
Ondernemer Peter Smits weet namelijk wel van aanpakken, en het concept van ’t Zusje is een gat in de markt: een ‘all you can eat’ formule met kleine gerechtjes: Hollandse tapas. Overigens doet de term ‘all you can eat’ ernstig te kort. Peter licht toe: “Ik hou niet van die term. Een avond naar ’t Zusje is niet ‘volproppen en wegwezen’. Het is een avond genieten. Van elkaar en van wat je eet. Gasten die niet meer weten wat ze hebben besteld? Een goed teken, want dan hebben ze het gezellig. Hoewel sommige er een hele boekhouding van maken – en iedereen elkaar tips geeft welke gerechtjes er gekozen moeten worden. Mooi, die interactie. Daar hou ik van.”
Ondernemer Peter Smits weet namelijk wel van aanpakken, en het concept van ’t Zusje is een gat in de markt: een ‘all you can eat’ formule met kleine gerechtjes: Hollandse tapas. Overigens doet de term ‘all you can eat’ ernstig te kort. Peter licht toe: “Ik hou niet van die term. Een avond naar ’t Zusje is niet ‘volproppen en wegwezen’. Het is een avond genieten. Van elkaar en van wat je eet. Gasten die niet meer weten wat ze hebben besteld? Een goed teken, want dan hebben ze het gezellig. Hoewel sommige er een hele boekhouding van maken – en iedereen elkaar tips geeft welke gerechtjes er gekozen moeten worden. Mooi, die interactie. Daar hou ik van.”
Succesformule
Al weer meer dan tien jaar geleden is deze succesformule ontstaan.
Peter vertelt: “Gasten vonden het altijd lastig om te kiezen in onze brasserie, er stond te veel lekkers op de kaart.” Peter dacht dit probleem om. De gerechten werden verkleind tot tapas. “En je hoefde niet meer te kiezen, je kon gewoon alles proeven voor één prijs.” Dat viel letterlijk én figuurlijk in de smaak. Het concept was geboren en het was direct een groot succes. Vier jaar later staan er voor ruim 40.000 personen reserveringen gepland.
Doe wat je zegt
Peter heeft een gouden concept in handen - dat groeit tegen de crisis in. Omdat je veel waar voor je geld krijgt bij ‘t Zusje. Maar niet alleen dat verklaart het succes. Ook het centraal zetten van interactie met je gast én doen wat je zegt. “Ik heb er echt een hekel aan als ik iets niet nakom wat ik beloof”, aldus Peter. Zo ging er een avond echt álles mis wat er mis kon gaan.” De hele zaak at gratis die avond. “Liever zo, dan mensen laten betalen voor iets dat ze niet willen. Op deze manier draai je het om en heb je er een heleboel ambassadeurs voor je zaak bij”.
Constant
Toen Peter de tweede zaak opende, kwam het besef dat de kwaliteit hetzelfde moest zijn als bij het oorspronkelijke zusje in Uden. En constant. Met inmiddels negen keukens – en straks dertien - een uitdaging. “Maar Henri kan dat beter dan wij zelf. Daarnaast kan ik rekenen: door het vergroten van de inkoopschaal kan er meer verdiend worden.”
Ideeën en inspiratie
In Rob van de Velde vond Peter een culinaire compagnon. Zo kon hij zich helemaal storten in de franchiseformule en de commerciële kant daarvan. Rob traint nu personeel en werkt continu aan inspiratie voor de nieuwe kaart. Hij spart daarvoor vaak met Hans de Kruijf, altijd boordevol nieuwe culinaire ideeën. Ze zijn nu al weer gerechten aan het bedenken voor het komende seizoen. Voor ’t Zusje maakt Henri deze tailor made. Rob: “Samen kunnen we, in KoKreatie, exact de receptuur samenstellen zoals wij dat voor onze gast willen, in een verpakking die werkt voor onze keuken”.
Risotto primavera met zalm in beurre blanc
Rob deelt een gerechtje -één van de succesnummers- uit de keuken van ’t Zusje met ons. Simpel op te schalen naar een volledige maaltijd, maar voor ‘t Zusje natuurlijk op tapa-formaat.
Grill de zalm kort aan beide zijden. Naast de zalm gaat de risotto primavera. Tot slot serveer je de zalm met romige beurre blanc en een schijfje citroen.
Inspiratie van chef Chiarini
Deze keer inspireren we u niet met één, maar met twee gerechten van de hand van sterrenchef Gianfranco Chiarini. Hij geeft een andere kijk op de uiensoep (zie foto) én een creatieve bereiding van de wildragout.
Lees verder Glutenvrij winterbuffet
We willen u graag inspireren met een hartverwarmend winterbuffet, dat helemaal bestaat uit glutenvrije gerechten. Zo kan iedereen genieten van onze stevige wintergerechten!
Liever een ander buffet? We hebben nog drie opties voor u!
Glutenvrije buffetten Liever een ander buffet? We hebben nog drie opties voor u!
Braziliaanse stoverij in Michelin Style
Het kan nog net, zo aan het einde van de zomer: dit vrolijke gerecht in het zonnetje. Sterrenchef Gianfranco Chiarini ging met onze Braziliaanse stoverij aan de slag. Niet voor niks is zijn uitspraak: “It’s about how you use your creativity to make it your own dish”.
Lees verder Onze leverancier: Eco Fields
Op een nieuwe manier stad en platteland dichter bij elkaar brengen. De smaak van wat de natuur te bieden heeft, met eerlijke producten. Met een duurzame bedrijfsvoering die respect heeft voor dier en milieu - dat is in het kort waar Eco Fields voor staat. En Henri ook!
Stroganoffsaus gedemonteerd
Convenience en culinary art. Een tegenstelling? Zeker niet! Elke maand leeft Gianfranco Chiarini zich uit met één van onze gerechten. Voor deze foto is Gianfranco geïnspireerd door onze stragnoffsaus. Hij demonteerde de saus tot de ingrediënten, en componeerde er een gerecht van met Eco Fields kalfsvlees.