Nieuws
KoKreatie: 't Zusje Restaurants
Voor een aantal grote klanten maken wij -in kokreatie- speciale gerechten. De receptuur ontwikkelen we dan samen met de klant, die bestelt per charge. Eén van deze klanten waar we mee samenwerken is 't Zusje restaurants: een succesformule uit het Zuiden die geheid heel Nederland gaat veroveren.
Vandaag zijn we te gast bij ’t Zusje. Eén van de zusjes welteverstaan. Inmiddels zijn er namelijk al negen. En dat die familie alleen maar groeit de komende tijd, dat staat vast. Dit jaar komen er weer vier zusjes bij.
Ondernemer Peter Smits weet namelijk wel van aanpakken, en het concept van ’t Zusje is een gat in de markt: een ‘all you can eat’ formule met kleine gerechtjes: Hollandse tapas. Overigens doet de term ‘all you can eat’ ernstig te kort. Peter licht toe: “Ik hou niet van die term. Een avond naar ’t Zusje is niet ‘volproppen en wegwezen’. Het is een avond genieten. Van elkaar en van wat je eet. Gasten die niet meer weten wat ze hebben besteld? Een goed teken, want dan hebben ze het gezellig. Hoewel sommige er een hele boekhouding van maken – en iedereen elkaar tips geeft welke gerechtjes er gekozen moeten worden. Mooi, die interactie. Daar hou ik van.”
Ondernemer Peter Smits weet namelijk wel van aanpakken, en het concept van ’t Zusje is een gat in de markt: een ‘all you can eat’ formule met kleine gerechtjes: Hollandse tapas. Overigens doet de term ‘all you can eat’ ernstig te kort. Peter licht toe: “Ik hou niet van die term. Een avond naar ’t Zusje is niet ‘volproppen en wegwezen’. Het is een avond genieten. Van elkaar en van wat je eet. Gasten die niet meer weten wat ze hebben besteld? Een goed teken, want dan hebben ze het gezellig. Hoewel sommige er een hele boekhouding van maken – en iedereen elkaar tips geeft welke gerechtjes er gekozen moeten worden. Mooi, die interactie. Daar hou ik van.”
Succesformule
Al weer meer dan tien jaar geleden is deze succesformule ontstaan.
Peter vertelt: “Gasten vonden het altijd lastig om te kiezen in onze brasserie, er stond te veel lekkers op de kaart.” Peter dacht dit probleem om. De gerechten werden verkleind tot tapas. “En je hoefde niet meer te kiezen, je kon gewoon alles proeven voor één prijs.” Dat viel letterlijk én figuurlijk in de smaak. Het concept was geboren en het was direct een groot succes. Vier jaar later staan er voor ruim 40.000 personen reserveringen gepland.
Doe wat je zegt
Peter heeft een gouden concept in handen - dat groeit tegen de crisis in. Omdat je veel waar voor je geld krijgt bij ‘t Zusje. Maar niet alleen dat verklaart het succes. Ook het centraal zetten van interactie met je gast én doen wat je zegt. “Ik heb er echt een hekel aan als ik iets niet nakom wat ik beloof”, aldus Peter. Zo ging er een avond echt álles mis wat er mis kon gaan.” De hele zaak at gratis die avond. “Liever zo, dan mensen laten betalen voor iets dat ze niet willen. Op deze manier draai je het om en heb je er een heleboel ambassadeurs voor je zaak bij”.
Constant
Toen Peter de tweede zaak opende, kwam het besef dat de kwaliteit hetzelfde moest zijn als bij het oorspronkelijke zusje in Uden. En constant. Met inmiddels negen keukens – en straks dertien - een uitdaging. “Maar Henri kan dat beter dan wij zelf. Daarnaast kan ik rekenen: door het vergroten van de inkoopschaal kan er meer verdiend worden.”
Ideeën en inspiratie
In Rob van de Velde vond Peter een culinaire compagnon. Zo kon hij zich helemaal storten in de franchiseformule en de commerciële kant daarvan. Rob traint nu personeel en werkt continu aan inspiratie voor de nieuwe kaart. Hij spart daarvoor vaak met Hans de Kruijf, altijd boordevol nieuwe culinaire ideeën. Ze zijn nu al weer gerechten aan het bedenken voor het komende seizoen. Voor ’t Zusje maakt Henri deze tailor made. Rob: “Samen kunnen we, in KoKreatie, exact de receptuur samenstellen zoals wij dat voor onze gast willen, in een verpakking die werkt voor onze keuken”.
Risotto primavera met zalm in beurre blanc
Rob deelt een gerechtje -één van de succesnummers- uit de keuken van ’t Zusje met ons. Simpel op te schalen naar een volledige maaltijd, maar voor ‘t Zusje natuurlijk op tapa-formaat.
Grill de zalm kort aan beide zijden. Naast de zalm gaat de risotto primavera. Tot slot serveer je de zalm met romige beurre blanc en een schijfje citroen.
Vier nieuwe dressings
De kans is groot dat u onze culinaire Carpaccio dressing al kent. Perfect op smaak en breed inzetbaar. Inmiddels zijn er vier nieuwe, al even aantrekkelijke dressings bij gekomen: de Pesto dressing, de Tai Soy dressing en de Basis dressing waarmee u echt alle kanten op kunt.
Nieuwe Petit Henri maaltijdcomponenten
Henri geeft als geen ander richting aan de trends in onze eetcultuur. Een kwestie van een gevoelige antenne voor wat de consument wil en het vermogen daar innovatief op in te spelen.
De nieuwste aanwinsten in ons Petit Henri assortiment van kant-en-klare maaltijdcomponenten: een beenhammetje in honing-tijmsaus, romige aardappelpuree en een fris zomerstamppotje.
Foodmiles
Hoeveel kilometer ligt er op je bord?
Inkopen doen we bij Henri het liefst in de buurt. Zo houden we onze ingrediënten vers, hebben we zicht op de kwaliteit, en zijn we zeker van een eerlijke beloning voor de leveranciers.
Stijlvol genieten van een klassieke Kerst
Uw Kerstdiner wordt gegarandeerd een succes met de menusuggesties van Henri. Onze Cuisine Classique bijvoorbeeld biedt u een royale keus aan fraaie, verfijnde en rijke gerechten van beproefde kwaliteit. Een klassieker word je tenslotte niet zo maar.
Thaise gele curry
Henri geeft als geen ander richting aan de trends in onze eetcultuur. Een kwestie van een gevoelige antenne voor wat de consument wil en het vermogen daar innovatief op in te spelen. Een van onze nieuwste producten is Thaise gele curry. Een heerlijk kruidig gerecht van tilapiafilet in een Thaise saus met courgette, aardappeltjes, wortel en paprika.