Menu
Contact met Henri

Nieuws

KoKreatie: 't Zusje Restaurants

Voor een aantal grote klanten maken wij -in kokreatie- speciale gerechten. De receptuur ontwikkelen we dan samen met de klant, die bestelt per charge. Eén van deze klanten waar we mee samenwerken is 't Zusje restaurants: een succesformule uit het Zuiden die geheid heel Nederland gaat veroveren.
 
Vandaag zijn we te gast bij ’t Zusje. Eén van de zusjes welteverstaan. Inmiddels zijn er namelijk al negen. En dat die familie alleen maar groeit de komende tijd, dat staat vast. Dit jaar komen er weer vier zusjes bij.

Ondernemer Peter Smits weet namelijk wel van aanpakken, en het concept van ’t Zusje is een gat in de markt: een ‘all you can eat’ formule met kleine gerechtjes: Hollandse tapas. Overigens doet de term ‘all you can eat’ ernstig te kort. Peter licht toe: “Ik hou niet van die term. Een avond naar ’t Zusje is niet ‘volproppen en wegwezen’. Het is een avond genieten. Van elkaar en van wat je eet. Gasten die niet meer weten wat ze hebben besteld? Een goed teken, want dan hebben ze het gezellig. Hoewel sommige er een hele boekhouding van maken – en iedereen elkaar tips geeft welke gerechtjes er gekozen moeten worden. Mooi, die interactie. Daar hou ik van.”

Succesformule
Al weer meer dan tien jaar geleden is deze succesformule ontstaan. 
Peter vertelt: “Gasten vonden het altijd lastig om te kiezen in onze brasserie, er stond te veel lekkers op de kaart.” Peter dacht dit probleem om. De gerechten werden verkleind tot tapas. “En je hoefde niet meer te kiezen, je kon gewoon alles proeven voor één prijs.” Dat viel letterlijk én figuurlijk in de smaak. Het concept was geboren en het was direct een groot succes. Vier jaar later staan er voor ruim 40.000 personen reserveringen gepland. 
 
Doe wat je zegt
Peter heeft een gouden concept in handen - dat groeit tegen de crisis in. Omdat je veel waar voor je geld krijgt bij ‘t Zusje. Maar niet alleen dat verklaart het succes. Ook het centraal zetten van interactie met je gast én doen wat je zegt. “Ik heb er echt een hekel aan als ik iets niet nakom wat ik beloof”, aldus Peter. Zo ging er een avond echt álles mis wat er mis kon gaan.” De hele zaak at gratis die avond. “Liever zo, dan mensen laten betalen voor iets dat ze niet willen. Op deze manier draai je het om en heb je er een heleboel ambassadeurs voor je zaak bij”.
 
 
Constant
Toen Peter de tweede zaak opende, kwam het besef dat de kwaliteit hetzelfde moest zijn als bij het oorspronkelijke zusje in Uden. En constant. Met inmiddels negen keukens – en straks dertien -  een uitdaging. “Maar Henri kan dat beter dan wij zelf. Daarnaast kan ik rekenen:  door het vergroten van de inkoopschaal kan er meer verdiend worden.” 
 
Ideeën en inspiratie
In Rob van de Velde vond Peter een culinaire compagnon. Zo kon hij zich helemaal storten in de franchiseformule en de commerciële kant daarvan. Rob traint nu personeel en werkt continu aan inspiratie voor de nieuwe kaart. Hij spart daarvoor vaak met Hans de Kruijf, altijd boordevol nieuwe culinaire ideeën. Ze zijn nu al weer gerechten aan het bedenken voor het komende seizoen. Voor ’t Zusje maakt Henri deze tailor made. Rob: “Samen kunnen we, in KoKreatie, exact de receptuur samenstellen zoals wij dat voor onze gast willen, in een verpakking die werkt voor onze keuken”.
 
Risotto primavera met zalm in beurre blanc
Rob deelt een gerechtje -één van de succesnummers- uit de keuken van ’t Zusje met ons. Simpel op te schalen naar een volledige maaltijd, maar voor ‘t Zusje natuurlijk op tapa-formaat. 
 
Grill de zalm kort aan beide zijden. Naast de zalm gaat de risotto primavera. Tot slot serveer je de zalm met romige beurre blanc en een schijfje citroen. 
 

HENRI in een nieuw jasje
Na 39 jaar heeft Henri een nieuw jasje. Een jasje dat past bij onze constante kwaliteit en ervaring. Of eigenlijk is dat jasje een nieuwe koksbuis. Want Henri, dat is de kok voor de chef.
Lees verder

Download de nieuwe kaart!
Ons nieuwe assortiment staat voor u klaar. We koken een complete collectie voor u – uit voorraad leverbaar – en daar zijn we trots op! Op onze kaart vindt u onze klassiekers, rijke soepen en sauzen, smakelijke gerechten en frisse dressings. 
Download hem hier!
 
En wat is er nieuw?

Nieuw! Verse, BIO Kromkommersoep
Vandaag introduceert Kromkommer samen met ons en Udea BV nieuwe, biologische verse kromme groente soepen. Te koop bij Ekoplaza. Wij zijn trots op deze prachtige samenwerking en onze nieuwe soepfamilie. 
Lees verder

De heer van Olphen - oprichter Henri overleden

 
Met groot verdriet delen we mede dat Harrie van Olphen, oprichter van familiebedrijf Henri BV, 18 september jl. op 84 jarige leeftijd is overleden.
 
Hij richtte het bedrijf in 1979 op, om de eerste jaren de slagers van Nederland te helpen met traiteursproducten. Vele slagers waren te gast in de proefkelder bij hem thuis in Drunen. Zijn hoofd kookte altijd over van nieuwe ideeën voor allerlei culinaire soepen en gerechten. Met deze creativiteit en bevlogenheid heeft hij ons bedrijf én de culinaire convenience letterlijk op de kaart gezet.
 
In 1999 namen zijn kinderen de pollepel van hem over. Maar Harrie bleef altijd op de achtergrond aanwezig. Eerst actief als commissaris, later vooral als ambassadeur van Henri BV. Daarnaast hielp hij met zijn gezonde, zelfbedachte soepen meerdere goede doelen op het gebied van voeding in Den Bosch en omgeving.
 
Nog altijd is zijn gedachtegoed het uitgangspunt van ons bedrijf en vervlochten met ons DNA. Daar zijn we trots op, en dankbaar voor.
 
Directie en medewerkers Henri BV


Meer over de uitvaart en rouwbrief

Uit het archief
Naar aanleiding van zijn overlijden, zijn we op zoek gegaan naar foto's etc. We vonden in ons archief een aantal bijzondere artikelen uit de (horeca)pers. Lees zelf wat een bijzonder mens de heer van Olphen was.

Lees verder